Tytuł pozycji:
Badania modelowe drgań skrętnych wału korbowego silnika wielocylindrowego
W materiale przedstawiono koncepcję budowy nowoczesnego systemu diagnozowania niesprawności i określania stanu technicznego tłokowego silnika spalinowego, wykorzystując jako nośnik informacji drgania towarzyszące pracy jednostki napędowej. Za parametr zawierający symptomy poprawnej i wadliwej pracy silnika przyjęto amplitudę drgań skrętnych swobodnego końca wału korbowego, która zawiera informację o chwilowym momencie obrotowym wytwarzanym przez poszczególne cylindry. Celem zastosowania odpowiedniej aparatury pomiarowej w dalszym etapie pracy, niezbędnym jest rozpoznanie właściwości dynamicznych układu drgającego, z uwzględnieniem rozwiązań konstrukcyjnych powodujących zmiany kinematyki układu tłokowo-korbowego.
There are presented concepts for construction of modern diagnosis system for combustion piston engine inefficiency and determination of its technical state using as information carrier the vibrations associated with operation of a driving unit. As a parameter consisting the symptoms of correct or faulty engine operation the torsional vibration amplitude of crankshaft's free end is selected. The amplitude consists an informtion about an instantaneous torque generated by individual cylinder. In order to use the proper measurement apparatus it is necessary to carry out reconnaissance concerning dynamical properties of the vibrating system with taking into account the constructional solutions resulting the changes in piston-crankshaft system kinematics.