Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The image of the 21-st century engineer

Tytuł:
The image of the 21-st century engineer
Autorzy:
Miszalski, W.
Data publikacji:
2001
Słowa kluczowe:
szkolnictwo wyższe
doskonalenie zawodowe inżynierów
engineering education
professional profile
personal characteristics
generations of engineeries
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The historical view on the evolution of professional profile and personality of engineers since the end of the XVIII century has been presented distinguishing five generations of engineers. The Author tries to answer following questions: What will the VI-th generation engineer (the beginning of the XXI century) be like? What challenges will be shaping his personality? What needs and requirements will influence his professional profile? The phenomena which inspire the discussion on the mentioned above questions have been presented: globalization of technology, appearance of new technologies originating from the "borderland" of classical technological domains ( mechanics, electric engineering, electronics)and disciplines like biology, medicine, chemistry (biotechnologies, nanotechnology, nanorobots, optical computers, neural networks), total computerization, communication revolution (internet, multimedial networks, telebanking, distance learning techniques), apperance of international (or transnational)managers and engineers, rapid devaluation of technological knowledge, creation of engineers' professional training systems within transnational companies and corporations (independent on traditional "national" systems), growing conflict between the necessity of broad synthesizing technological and managerial knowledge and traditional needs of deep, narrow specialization. Conclusions concerning the education and training of engineers have been presented.
Przedstawiony został rys historyczny rozwoju osobowości i profilu zawodowego inżynierów, poczynając od końca XVIII wieku. Wyodrębniono 5 generacji inżynierów. Autor podejmuje próbę odpowiedzi na pytania: jacy będą inżynierowie VI generacji (początek XXI wieku)? Jakie wyzwania będą kształtowały ich osobowość? Jakie potrzeby i wymagania wpłyną na ich profil zawodowy? Omówiono zjawiska skłaniające do dyskusji nad powyższymi problemami, m.in. takie jak: globalizacja w sferze techniki, pojawienie się nowych technologii z pogranicza dotychczasowych klasycznych dziedzin techniki (mechaniki, elektrotechniki, elektroniki) oraz biologii, medycyny, chemii (biotechnologie, nanotechnologie, nanoroboty, sieci multimedialne, teleedukacja, telebanking), szybkie starzenie się wiedzy technicznej, pojawienie się międzynarodowej (lub ponadnarodowej) kadry technicznej i menedżerskiej, powstanie i rozwój systemów doskonalenia zawodowego inzynierów w ramach transnacjonalcjonalnych firm, korporacji, przedsiębiorstw (niezależnych od tradycyjnych systemów "narodowych"), narastający konflikt między koniecznością posiadania syntetyzującej wiedzy technicznej i menedżerskiej, a tradycyjną potrzebą wąskiej wiedzy specjalistycznej. Przedstawiono wnioski dotyczące systemów kształcenia i doskonalenia zawodowego inżynierów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies