Tytuł pozycji:
Badanie modelu połączenia gwintowego z czysto-tarciowym oddziaływaniem elementów
W artykule przedstawiono problem tarcia konstrukcyjnego występującego w połączeniach gwintowych. Rozważono połączenie typu śruba-nakrętka jako najczęściej spotykany rodzaj połączenia elementów maszyn. Określono przemieszczenia połączenia gwintowego. Wyznaczono dla jednego cyklu obciążenia pętlę histerezy i wykorzystano ją do oceny strat energii. Przeprowadzono analizę wpływu parametrów geometrycznych, nacisków i obciążeń zewnętrznych na rozpraszanie energii. Zbadano wpływ współczynnika tarcia na straty energii w połączeniach gwintowych.
A problem of structural friction appearing in screw joints is presented. The screw-nut joint is discussed as the most often appearing kind of engine element connection. In the second paragraph of the article the accepted simplified assumptions are presented. A displacement for screw joint is determined and for a single load cycle the hysteries loop is found which is the measure of the energy dissipation. The analysis of influence of the geometric parameters, pressing and external loading on energy dissipation is carried out.