Tytuł pozycji:
Mobilne stanowisko do badania progowej częstotliwości postrzegania migotania przeznaczone do wykrywania poziomu zmęczenia i minimalizacji zagrożeń w ruchu drogowym
W artykule zaprezentowano projekt mobilnego urządzenia do pomiaru progowej częstotliwości postrzegania migotania, dostosowanego do badania kierowców poruszających się w ruchu drogowym. Badania wykonywane za pośrednictwem omawianego urządzenia mają na celu określenie poziomu zmęczenia kierowcy poprzez obserwację trendu zmian progowych wartości obserwowanych przez niego częstotliwości migotania i zlewania się światła. W badaniach wykorzystywana jest autorska metodyka pomiaru, mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy podczas prowadzenia samochodu. Urządzenie pomiarowe składa się z głowicy optycznej, modułu sterującego i przycisków dostępnych dla kierowcy. Do budowy modulu sterującego wykorzystano 8-bitowy mikrokontroler z rodziny AVR. Cyfrowo regulowana rozdzielczość nastawy częstotliwości w module sterującym wynosi 0,1 [Hz]. Pomiar może odbywać się przy wykorzystaniu palety 1000 kolorów punktu świetlnego z 10-stopniową regulacją podświetlenia tła. Zaprojektowane rozwiązanie charakteryzuje się niskimi kosztami i prostotą implementacji, co czyni go atrakcyjnym jako czujnika mogącego poprawiać bezpieczeństwo monitorowanej osoby kierowcy, pilota oraz osób znajdujących się w ich otoczeniu. Prezentowane pomiary zostały zweryfikowane w oparciu o testy psychologiczne Wiedeńskiego Systemu Testów.
This article presents the design of a mobile device for measuring the perception of flicker threshold frequency, adapted to the study of drivers in traffic conditions. Tests performed using this device are designed to determine the level of driver fatigue by observing the trend of threshold values of the flicker frequencies. The author's research methodology used for measurement is safe to the driver while driving. The measuring device contains an optical head, control unit and the driver's buttons. Control module is based on 8-bit AVR microcontroller family. Setting resolution of digitally controlled frequency in the control unit is 0.1 [Hz]. The measurement can be done using a palette of 1000 colors of the light point with a 10-step adjustable backlight level. Designed solution is characterized by low cost and ease of implementation, which makes it attractive as a sensor that could improve the safety of the monitored persons - the drivers, pilots, and people dependent on them. The presented measurements were verified on the basis of psychological Vienna Test System.