Tytuł pozycji:
Three dimensional modeling and numerical simulations of shot peening process of engine parts
Computer modeling and numerical simulation of shot peening process were the aim of this work. The mixed explicit-implicit method of plastic stress determination was proposed and presented. Incremental Lagrange formalism and adequate measures of strains and stresses were used in the paper. The physical, mathematical and numerical models of shot peening process were presented. The surface layer of object was treated as an elastic/viscous-plastic body with nonlinear mixed hardening. Although the shot was considered as ideally rigid or elastic body. The examples of numerical simulations were presented.
Praca dotyczy modelowania i symulacji komputerowej procesu kulowania. Autorzy zaproponowali i przedstawili łączoną dynamiczno-statyczną metodę wyznaczania naprężeń plastycznych. Zastosowano przyrostowy, uaktualniony opis Lagrange'a oraz adekwatne miary odkształceń i naprężeń. Przedstawiono modele fizyczny, matematyczny i numeryczny procesu dynamicznego nagniatania. Materiał przedmiotu nagniatanego traktowano jako ciało sprężysto/lepko-plastyczne z nieliniowym umocnieniem mieszanym, natomiast śrut jako ciało idealnie sztywne lub sprężyste. Przedstawiono przykładowe wyniki analiz numerycznych.