Tytuł pozycji:
A method of choosing the service speed of liner trade ships at the stage of establishing owners requirements
The paper presents a mathematical model of a method of choosing the service speed of liners ships. The method can be useful at the stage of establishing the main owners requirements conceming the ship design parameters. The ship speed is determined on the basis of a selected economic measure of the transport effectiveness of ship - the Required Freight Rate (RFR). The mathematical model ofthe problem is of a deterministic character and the sirnplifying assumptions are justified for ships operating in the liner trade. The assumptions are so selected that solution is obtained in analytical closed form. The presented method can be useful for application in the preinvestment simulation designing studies. After appropriate adaptation the method mayaIso be applied to other means of transport.
W pracy przedstawiono model matematyczny uproszczonej metody doboru projektowej prędkości eksploatacyjnej statku, na etapie formułowania jego głównych założeń projektowych. Prędkość wyznaczana jest w oparciu o wybrane kryterium ekonomiczne miary efektywności transportowej statku - RFR - wymaganej minimalnej stawki frachtowej. Proponowany model matematyczny zagadnienia ma charakter deterministyczny, a przyjęte założenia odnoszą się w szczególności do statków eksploatowanych w żegludze liniowej. Odpowiedni dobór założeń upraszczających model pozwala na wyznaczenie rozwiązania analitycznego w formie zamkniętej, dogodnej do wyznaczania optymalnej - w zakresie przyjętego modelu - prędkości eksploatacyjnej statku. Przedstawiona metoda może być przydatna do prowadzenia przed inwestycyjnych badań symulacyjnych nad doborem parametrów zamawianego statku, przy uzmiennianiu prognozowanych uwarunkowań techniczno-ekonomicznych w czasie jego przyszłej eksploatacji. Opracowana koncepcja metodologiczna, po stosowej adaptacji, może być zastosowana do wyznaczania prędkości optymalnej również innych środków transportu.