Tytuł pozycji:
Early stage design process of non - cargo vessels
The paper presents original methodology of designing of floating objects whose mission is other than transport of cargo. The distinctive feature of such vessels is a requirement to install a number of equipment which is usually ill recognized or not recognized at all. The methodology is based on general principles of industrial artefacts design and starts from morphological and functional decomposition of designed object what allows to reduce project ill defined areas to the level usually encountered during design of well recognized vessel. The methodology concerns the early stage of design when technical requirements of the owner are transformed into the spatial solution of the object. Prescriptive design model seem to be the most appropriate in that case. It comprises the preliminary identification of the object including detailisation of its mission, and technical characteristics of all systems before the project starts. The main target is to find right spatial solution which decides about the quality. For this purpose the design workflow is presented to determine and validate the principal dimensions and other vessel characteristics. The spatial solution obtained, enveloped by the principal dimensions and hull shape, forms the starting point to the design space search to find the best set of principal dimensions according to predetermined criteria.
W artykule przedstawiono oryginalną metodykę projektowania statków 0 funkcji innej niż transport towarów. Cechą charakterystyczną takich statków jest występowanie na nich znacznej ilości niestandardowego wyposażenia, związanego z bezpośrednim zadaniem i mało lub wcale nie rozpoznanego. Punktem startowym metodyki są ogólne zasady projektowania obiektów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem dekompozycji morfologicznej i funkcjonalnej co pozwala na ograniczenie obszaru niewiedzy do wielkości ogólnie spotykanej przy projektowaniu obiekt6w pływających. Metodyka obejmuje wstępne etapy projektowania podczas których założenia armatora zostają przetworzone w pierwszą wizję rozwiązania przestrzennego statku. Preskryptywny model projektowania wydaje się być najwłaściwszym w tym przypadku. Szczegółowa identyfikacja funkcji statku, połączona z określeniem charakterystyk technicznych wszystkich systemów jest konieczna zanim przystąpi się do właściwego projektu. Celem jest znalezienie prawidłowej konfiguracji przestrzennej, która decyduje o jakości projektu. W tym celu opracowano schemat procesu projektowego doprowadzającego do określenia i weryfikacji wymiarów głównych i pozostałych charakterystyk obiektu. Uzyskane rozwiązanie zostaje poddane wariantowej analizie w celu znalezienia najlepszego - z punktu widzenia zadanych kryteriów - zestawu wymiarów głównych.