Tytuł pozycji:
Kryzys estetyki-rzekomy czy autentyczny? Analiza krytyczna stanowiska Stefana Morawskiego
Artykuł został przeze mnie podzielony na sześć zasadniczych części stanowiących etapy przejścia od prezentacji do krytyki stanowiska Stefana Morawskiego dotyczącego kryzysu estetyki. Na wstępie wyjaśniono, na czym polega diagnoza kryzysu esyetyki wg Stefana Morawskiego. To daje możliwość przedstawienia rozwiązania alternatywnego (w zamian)wobec estetyki-antyestetykę, której przedmiotem poznania wg Morawskiego ma być pojetyka.Wyznaczanie nowej dyscypliny wiedzy jako przeciwnej (anty) wobec istniejącej zmusza do wyznaczenia granicy i obszarów swoistych-ergon i parergon. W tak zakreślonym obszarze przystąpiono w kwestii fundamentalnej, zmuszającej Morawskiego do porzucenia estetyki i opowiedzenia się za antyestetyką-do estetycznej natury sztuki. Następnie przytoczono argumenty kwestionujące estetyczną naturę sztuki. W podsumowaniu wskazuję na współczesne drogi eksploracji estetyki i jej dalszą aktualność
The paper was divided into six parts. They constitute stages from presentation to critical review of stefan Morawski position related to esthetics crisis. In the introduction Morawski diagnosis of esthetics crisis was explained. This paves the way to presentation of an alternative to esthetics -anti esthetics discipline being anti-existing one enforces determination of a border and specific approached, the problem which forced Morawski to give up esthetics in favor of anti-esthetics, i.e. esthetic nature of art. Then presented were arguments questioning the esthetic nature of art. In conclusion I show contemporary ways to wxplore esthetics ant its further immediate interest.