Tytuł pozycji:
Termodynamiczne aspekty stosowania paliw alternatywnych
Naturalne lub przetworzone dodatki do paliw silnikowych wzbogacają ofertę komercyjnych paliw alternatywnych, co wobec szczupłości zasobów ropy naftowej czyni je wielce atrakcyjnymi [8]. Należą do nich olej rzepakowy lub estry metylowe oleju rzepakowego (RME), które są dodawane do paliwa standardowego w ilościach 10-20 procent. Pojawienie się takich paliw w ogólnodostępnej sieci dystrybucji sprawiło, że postanowiono zbadać ich wpływ na parametry termodynamiczne procesu spalania i tak zwane obciążenie cieplne silnika. Niniejszy projekt obejmował badania porównawcze własności fizyko-chemicznych paliw z 20 procentowym dodatkiem RME do paliwa standardowego. Zbadano parametry pracy silnika, które posłużyły do oceny cieplnej silnika, którym był wysokoprężny silnik 1.9 TDI. Badania przeprowadzono w laboratoriach Politechniki Wrocławskiej.
Natural or processed additives to engine fuels enlarge offer of commercial alternative fuels. It is very attractive way as against decreasing of resources of crude oil. There are rape oil or rape methyl ester among of them. They are added to the diesel oil in amount 10-20 percent. Alternative fuels like these are distributed in ordinary net of petrol stations. By this project, it can be found thermal load of IC engine using alternative fuel. There were checked fuels properties and engine performance in labs. Alternative fuel Bio D20 (with 20% of RME to ordinary diesel oil) was tested as a fuel for diesel engine VW 1,9 TDI. All tests were done in Wroclaw University of Technology – Division of Motor Vehicles and Internal Combustion Engines. Results of tests have showed that thermal loads of tested engine are almost the same for two different kinds of fuels. The explanation of this can be as follow: alternative fuel has got lower caloric value than diesel oil, but it density as well as fuel consumption are higher. There is the same fuel system during all tests and it means that mixture of alternative fuel get poor and because of this it was founf higher temperature of exhaust and exhaust heat losses.