Tytuł pozycji:
Ocena stanu technicznego układu łożyskowania wirników śmigłowcowego silnika turbinowego
W opracowaniu przedstawiono koncepcję diagnozowania kompleksowego układu łożyskowania wirników turbinowego silnika lotniczego na przykładzie silnika śmigłowcowego Allison 250 C20B. Podkreślona została specyfika użytkowania silników śmigłowcowych i wynikające stąd oddziaływania na elementy układu łożyskowania. Przedstawiono metody diagnostyczne stosowane do badania stanu technicznego łożysk wirników. Jednoczesne stosowanie tych metod w ramach diagnozowania kompleksowego umożliwia uzyskanie pełnej informacji diagnostycznej. Kompletna informacja o stanie technicznym układu łożyskowania, uwzględniająca wpływ otoczenia i warunki użytkowania silnika, stanowi podstawę decyzji o dalszej jego eksploatacji. Przedstawione zostały przykładowe wyniki badań silników Allison 250 C20B śmigłowca PZL Kania, wykonane w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie.
The conception of complex diagnosis and the specificity of helicopters turbine engines usage was presented in that paper. The following diagnostics methods are proposed to apply to the research the technical state of bearing system of turbine engine: functional, wearing and vibroacoustic method. Simultaneous usage of these methods makes possible to get the complete diagnostic information. It's suggested to use the comprehensive information about the technical state of bearing system, influences of surrounding components and using conditions, because this information helps to make a correct decision about the engine in the future. The example results of researches of Allison 250 C20B engines are presented. These results give evidence about the relationship between intensity of wearing and usage conditions of engine. Definition of this relationship is difficult, because we have not the possibility of the engine parameters registration yet. The researches of Allison 250 C20B engines were led in Air Force Institute of Technology in Warsaw.