Tytuł pozycji:
Model systemu turbodoładowania trakcyjnego silnika o zapłonie samoczynnym
Artykuł przedstawia empiryczno-matematyczny model turbodoładowania dla silnika ZS z doładowaniem zakresowym. Model oparty jest na wykorzystaniu charakterystyk silnika SW680 uzyskanych na podstawie średnich parametrów obiegu oraz charakterystyk przepływowych turbosprężarek, do opisu których wykorzystano metody regresji wielowymiarowej. Warunki współpracy turbosprężarki z silnikiem trakcyjnym uwzględnione zostały za pomocą współczynników pulsacyjności, co zapewnia wystarczającą zbieżność obliczeń numerycznych z wynikami badań eksperymentalnych.
This paper presents empirical-mathematical model of turbo-charging for the Diesel engine with sequential turbocharging. The model is based on application of the SW 680 engine characteristics obtained on the basis of average parameters of a cycle as well as flow characteristics of turbochargers, for the description of which the methods of multiple regression have been used. The conditions of the turbocharger co-operation with the traction engine have been taken into account by means of pulsation coefficients, which ensures sufficient convergence of numerical calculations with the results of experimental testing.