Tytuł pozycji:
Emisja dwutlenku węgla w aspekcie stosowanych paliw silnikowych
W artykule poruszono zagadnienia związane z emisją dwutlenku węgla w spalinach, przy stosowaniu różnych paliw silnikowych. Przytoczono aktualnie obowiązujące normy emisji oraz propozycje nowych uregulowań prawnych w tym zakresie. Wymieniano współcześnie stosowane metody zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z silników spalinowych, wśród których znaczącą pozycję zajmuje stosowanie nowych paliw. Przedstawiono schemat obliczeń emisji dwutlenku węgla. Następnie zaproponowano przyjęcie metody porównawczej dotyczącej emisji dwutlenku węgla powstającego w wyniku spalania różnych paliw, w której kryterium stanowi taki sam strumień energii doprowadzany do silnika w postaci mieszanki paliwowo-powietrznej. Przyjęty wskaźnik emisji pozwolił na porównanie wielkości emisji dwutlenku węgla przy zasilaniu silnika różnymi paliwami, w odniesieniu do emisji przy zasilaniu benzyną, i wyciągnięcie wniosków.
The article addresses some questions concerning the exhaust gas carbon dioxide emissions as a result of applying different kinds of engine fuels. The current exhaust emission regulations are provided in the article together with the new standards that have been proposed. In addition, the paper discusses some present methods applied to decrease carbon dioxide emissions from combustion engines, including the use of new fuels. The following part of the article provides a calculation procedure of carbon dioxide emissions and proposes a new comparative method of evaluating carbon dioxide emissions with respect to different fuels. The criterion for the comparison is the value of energy transfer as an air-fuel mixture to the engine. This coefficient of carbon dioxide emissions allows a comparison between emissions in the case of various fuels with reference to gasoline and to draw some conclusions.