Tytuł pozycji:
Badania wpływu paliw niekonwencjonalnych na emisję zanieczyszczeń z silnika agregatu prądotwórczego
W pracy przedstawiono wyniki badań emisji zanieczyszczeń z silnika o zapłonie samoczynnym, napędzającego agregat prądotwórczy. Silnik był zasilany następującymi paliwami: handlowym olejem napędowym oraz paliwami niekonwencjonalnymi - czystym olejem rzepakowym i ciekłym tłuszczem zwierzęcym. Badane paliwa traktowano jako częściowo zastępcze, a więc nie wprowadzano zasadniczych zmian regulacyjnych przy zasilaniu silnika paliwami niekonwencjonalnymi. W czasie pomiarów badano: moc użyteczną, zużycie paliwa i powietrza oraz emisję tlenku węgla, węglowodorów, tlenków azotu, sprowadzonych do tlenku azotu, oraz cząstek stałych i dwutlenku węgla. Silnik badano w warunkach testu D2 zgodnie z normą ISO 8178. Stwierdzono, że sprawność ogólna jest mało wrażliwa na zastosowanie różnych paliw. Ogólnie można stwierdzić, że najbardziej obiektywną zaletą zastosowania paliw niekonwencjonalnych jest zmniejszenie emisji cząstek stałych i związków organicznych. W związku z niższą ceną badanych paliw względem ceny oleju napędowego jest to wynik pozytywny.
This research focuses on pollutant emission from a CI engine used as a power feed of electric generating set. During test, the engine was supplied with different fuels: commercial diesel fuel and non-conventional fuels - pure rape-seed oil and liquid animal fat. Tested fuels were qualified as a partly alternative, so it was decided not to change essentials of engine regulations. In the research measurements were performed in order to register effective power, inlet air consumption, fuel consumption and emissions of carbon monoxide, hydrocarbons, nitrogen oxides (reduced to nitrogen oxide), particulate matter and carbon dioxide. The engine was tested under conditions of D2 test ISO 8178. It was found that overall efficiency is not so sensitive to usage of different fuels. It can be said that the most objective advantage of using non-conventional fuels is decrease of particulate matter emission and organic compounds. In connection with lower price of non-conventional fuels it is a positive result.