Tytuł pozycji:
Transport śródlądowy w Polsce w kontekście integracji z UE
Czynnikiem determinującym rozwój transportu śródlądowego jest istnienie naturalnych dróg wodnych. W państwach UE, tam gdzie te warunki występują transport ten traktowany jest jako równorzędny podsystem w stosunku do pozostałych. Z uwagi na swe zalety, preferuje się jego dalszy rozwój. Potwierdzeniem tego są zlecenia zawarte w Białej Księdze, dotyczącej kierunków rozwoju transportu w UE do roku 2010. Analiza struktury przewozów transportem śródlądowym w Niemczech, wskazuje na stale zwiększający się udział transportu kontenerów i w systemie RO-RO. Na korytarzu reńskim i połączeniu z Dunajem działa kilkadziesiąt regularnych linii kontenerowych. W Polsce z uwagi na wieloletnie zaniedbania transport śródlądowa traktowany jest marginalnie. Analizy kierunków przepływu ładunków i ich rodzaju, wskazują na duże możliwości wzrostu transportu na ODW. Jest to jednak droga wodna o zróżnicowanych parametrach hydrotechnicznych, co utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia żeglugę na całej jej długości. Realizowany obecnie Program dla Odry 2006, nie zmieni zasadniczo parametrów hydrotechnicznych na Odrze. Parametry te będą w dalszym ciągu znacząco odbiegać od planowanych parametrów na istniejących połączeniach ODW (odrzańskiej drogi wodnej) z systemem dróg wodnych UE. Dodatkowo flota obecnie eksploatowana jest już przestarzała i nie dostosowana do transportu w systemie intermodalnym. W zakończeniu przedstawiono propozycje przedsięwzięć w ramach Programu dla Odry 2006. mających na celu zwiększenie efektywności transportu na ODW.
The existence of natural waterways is the factor that determines the development of inland water-borne transportation. In European Union member countries, in which the natural waterways exist, this mode of transportations is regarded as sub-system equiponderant to the remaining modes. Because of its advantages further development is preferred. Recommendations contained in the White Book on directions in development of transportation in European Union by 2010, confirm that status of water-borne transportation. The analysis of shipment by water-borne transportation in Germany reveals growing share of containers and ro-ro cargo. Tens of regular container shipping lines are operating along the Rhine corridor and along connections with Danube. In Poland, because of many years' neglect, the inland water-borne transportation is regarded as mode of minor importance. The analyses of cargo type and directions of cargo flow indicate great potential of transport growth on the Oder Waterway. However, the Oder is the waterway of variable hydraulic parameters that make navigation difficult, and sometimes impossible along the whole extent of waterway. "Program for the Oder -2006", that is being accomplished in these days, will not change radically the hydraulic parameters of the Oder River. That parameters will still considerably stray from those planned for waterways connecting the Oder Waterway with the system of inland waterways in European Union. Moreover the ships being in operation today in Poland are obsolete and not suitable for intermodal transportation. Finally, there are proposed the initiatives within the framework of "Program for the Oder - 2006" that aim at increasing of effectiveness of transportation along the Oder Waterway.