Tytuł pozycji:
Wpływ charakterystyk wtrysku paliwa na emisję Nox w silnikach o zapłonie samoczynnym
W artykule przedstawiono metodykę badań dotyczącą określenia wpływu charakterystyki wtrysku paliwa w silniku wysokoprężnym z komorą niedzieloną na emisję tlenków azotu NOx. Przeprowadzono badania modelowe i eksperymentalne. Obejmowały one opracowanie dwustrefowego, quasi-wymiarowego modelu matematycznego procesu spalania i wydzielania NOx oraz jego weryfikację eksperymentalną na stanowisku badawczym. Zweryfikowany model wykorzystano do przeprowadzenia badań symulacyjnych przedmiotowego zagadnienia, a wybrane wyniki tych badań przestawiono w artykule.
In the paper investigation methods for determining of influence of fuel injection rate on nitric oxides (Nox) emission in direct injection diesel engine are presented. It was done model and experimental studies. They include formulation of two-zone, quasi-dimensional mathematical model of combustion and NOx formation and also experimental verification of the model on test bed. Verified model was taken for simulation researches of subject problem, and selected results are presented in the paper.