Tytuł pozycji:
The research of the probabilistic characteristics of exhaust emissions from vehicle engines
The influence of the probability density of the average speed on the probability density of the specific road exhaust emissions has been analyzed in the paper. The characteristics of the exhaust emissions from internal combustion engines warmed up to normal operating temperature have been examined. The research has been carried out for characteristics of the exhaust emissions from internal combustion engines of passenger vehicles. The research has been carried out for two kinds of functions in the form courses of average speed: of constant and normal distribution. The Monte Carlo Method has been used in the research. The probability density of the specific road exhaust emissions has been estimated. The zero-dimensional characteristics: the median, the kurtosis and the skewness coefficient, have been examined. A significant regularity of the displacement of the probability density towards smaller values in relation to the average speed probability density has been ascertained.
W artykule przeanalizowano wpływ gęstości prawdopodobieństwa prędkości średniej samochodu na gęstość prawdopodobieństwa emisji drogowych zanieczyszczeń. Rozpatrywano charakterystyki emisji zanieczyszczeń z silników nagrzanych do temperatury normalnej eksploatacji. Badania przeprowadzono dla charakterystyk emisji zanieczyszczeń z silników spalinowych samochodów osobowych. Wykonano je dla dwóch rodzajów wymuszeń w postaci procesów prędkości średniej samochodu o rozkładach: stałym i normalnym, stosując metodę Monte Carlo. Wyznaczono gęstości prawdopodobieństwa emisji drogowej zanieczyszczeń. Badano również charakterystyki punktowe rozpatrywanych zbiorów: medianę, kurtozę i współczynnik skośności. Stwierdzono wyraźną regularność przesuwania się gęstości prawdopodobieństwa emisji drogowej zanieczyszczeń w stronę mniejszych wartości w stosunku do gęstości prawdopodobieństwa prędkości średniej.