Tytuł pozycji:
Wpływ struktury wirowej śladu łopatkowego kierownicy na warunki pracy palisady wirnikowej stopnia turbinowego
W pracy przedstawiono wyniki analizy wpływu struktury wirowej śladu spływającego z łopatek kierowniczych na przebieg jego oddziaływania z wieńcem wirnikowym stopnia turbinowego. Analizę przeprowadzono w 2D przy użyciu metod wirowych i technik odwzorowania konforemnego. Stwierdzono znaczne różnice w zachowaniu się śladu w kanale wirnikowym w porównaniu z wynikami standardowych obliczeń quasi-stacjonarnych opisujących ślad jako przesuwający się obszar defektu prędkości.
The paper presents preliminary results of the investigation into the interaction between the wake shed, as a sequence of vortices, from stator blades and the rotor cascade in a turbine stage. The 2D analysis was performed using conformal mapping and vortex methods. Significant differences were observed in the behaviour of the vortices in the rotor channel, comparing to the quasi-steady case in which the wake is has the form of a velocity defect area.