Tytuł pozycji:
Cykliczność wymiany oleju w silniku spalinowym w aspekcie procesu zużywania tulei cylindrowych
W pracy podjęto próbę skorelowania dwóch zjawisk zachodzących w eksploatowanym silniku spalinowym. Pierwsze z nich to cykliczna wymiana oleju silnikowego w procesie eksploatacji równoznaczna z wymianą elementu konstrukcyjnego układu tribologicznego tłok-pierścienie tłokowe-tuleja cylindrowa (TPC). Drugim zjawiskiem jest zużywanie tulei cylindrowej silnika jako elementu TPC nie podlegającego wymianie do osiągnięcia stanu granicznego (SG) przez silnik. Zmiany własności fizykochemicznych oleju w czasie eksploatacji odzwierciedlają m.in. stan techniczny układu TPC. Zjawiska degradacji i odświeżania oleju w czasie eksploatacji powodują zmiany wartości wskaźników opisujących jego stan. Zaproponowany wskaźnik intensywności zmian własności oleju Cw niesie ze sobą uśrednioną informację na temat intensywności oddziaływania silnika na olej, jednocześnie odzwierciedla długotrwałą tendencję obserwowanych zmian. Obliczona wartość wskaźnika dla oleju w chwili jego wymiany pozwala określić zużycie tulei cylindrowych eksploatowanego silnika. Przydatność metody zweryfikowano w badaniach eksploatacyjnych.
The study attempts to correlate the two phenomena occurring in an internal combustion engine during operation. The first is the cyclical replacement of engine oil during its operation process equivalent to the replacement of a structural element of the tribological system piston-piston rings-cylinder liner (TPC). The second phenomenon is the engine cylinder liner wear as TPC part not subject to be exchanged until reaching the boundary condition (SG) of the engine. Changes in physical and chemical properties of oil during operation reflect technical condition of TPC. Degradation and refreshing of oil during operation cause the changes of indicators describing his condition. The proposed indicator of intensity of changes of oil properties Cw brings averaged information about the intensity of the impact of engine on the oil, while long-term trend reflects the observed changes. The calculated value of indicator for oil at the time of the exchange allows you to specify wear of cylinder liners of operated engine. The usefulness of the method was verified during operational research.