Tytuł pozycji:
Ociążenia dynamiczne koła samochodu ciężarowego w początkowym okresie jego hamowania
W pracy przedstawiono wyniki badań obciążeń dynamicznych koła samochodu ciężarowego podczas hamowania. Badania prowadzono z wykorzystaniem specjalnie przygotowanej jednoosiowej przyczepy dynamometrycznej, której koła toczyły się po powierzchni dwóch bębnów o średnicy 2 m. Przygotowany układ pomiarowy przyczepy wykorzystano m.in. do obserwacji zmian siły wzdłużnej na kole w początkowym okresie hamowania prowadzącego do zablokowania koła. Ujawniono, że w początkowym okresie hamowania prowadzącego do zablokowania koła. Ujawniono,że w początkowym okresie narastania momentu tarcia w hamulcach, w układzie jezdnym występują znaczne drgania wzdłużne, które wpływają na przebieg obserwowanej siły hamowania. Podjęto próbę wskazania przyczyn drgań wzdłużnych hamowanego koła po jego zablokowaniu.
Results of investigations of lorry`s wheel dynamic loads while braking were presented in the paper. Investigations were carried out using special uniaxial dynamometer trailer that wheels were rolled on surface of 2m diameter two drums. Prepared trailer`s measuring system among other things was used for observation of longitudinal forces changes on wheel while initial braking phase until wheels blocking. Was disclosed that while initial phase of increasing brakes moment of friction, in running gear system are visible substantial longitudinal vibration that have an effect on cource of observed brakong force. Attempt was undertaken to point reason of braking wheel longitudinal vibration after blocking.