Tytuł pozycji:
Nośność podłoży nawierzchni dróg samochodowych wzmacnianych geosyntetykami
Praca jest poświęcona zagadnieniom komunikacyjnych budowli ziemnych, ich zasadom technologii i konstrukcji oraz nośności intensywnie eksploatowanej ich części stanowiącej strefę aktywną podłoża gruntowego nawierzchni dróg lądowych. Analogie konstrukcji dróg lądowych, czyli dróg samochodowych i szynowych, w odniesieniu do gruntowych podłoży nawierzchni pozwalają na łączne analizowanie problemu bez podziałów rodzajowych. Technologia realizacji budowli ziemnych, uwarunkowania normowe i przepisy techniczne mają wpływ na późniejsze parametry jakości gruntowych podłoży nawierzchni oraz nawierzchni dróg lądowych i poszczególnych rodzajów dróg. Sposoby zwiększania stateczności budowli ziemnych i jakości gruntowych podłoży nawierzchni drogowych, w szczególności samochodowych z zastosowaniem różnych materiałów wzmacniających, również geotekstylii, analizowano zarówno analitycznie, jak i na podstawie uzyskiwanych wyników doświadczeń, doprowadzając do sformułowania założeń i programu pomiarów na poletku poligonu modeli podłoża nawierzchni drogowych. Zagadnienia konstrukcji podłoży nawierzchni są ważne we wszystkich rodzajach dróg. W pracy skupiono uwagę głównie na drogach samochodowych, nie pomijając dróg szynowych. Specyfika konstrukcji nawierzchni dróg szynowych, kategoria i charakterystyki obciążeń nawierzchni przesądziły o zastosowaniu geotekstylii wyłącznie jako układy separujące poszczególne warstwy kruszyw. Znaczną część pracy stanowi raport oraz analiza wyników z przeprowadzonych pomiarów na poligonowym poletku doświadczalnym, obejmując również modele podłoża nawierzchni drogi lądowej wzmocnionego geotekstyliami. Poszukiwania rozwiązań ekonomicznych i skutecznych konstrukcyjnie skłoniły autora do przeprowadzenia serii poligonowych, pomiarowych testów podatności podłoża gruntowego z warstwami geowłókniny. Cały program pomiarów był finansowany ze środków własnych. Uzyskane wyniki są podstawą pozytywnych rokowań w odniesieniu do zastosowania geotekstylii w podłożach nawierzchni dróg samochodowych jako elementu wzmacniającego warstwy gruntowe podłoża nawierzchni. Całkowite rozstrzygnięcia technologiczne i pełne ustanowienie procedur stosowania geotekstylii jako elementu wzmacniającego podłoże nawierzchni dróg samochodowych wymaga dodatkowych serii testów różnych typów geotekstylii i gruntów piaszczystych o zmiennych parametrach uziarnienia i powinno być przedmiotem dalszych badań.
This study deals with land transportation constructions, the principles of their technology and build, and maintenance stability of a part of them which constitutes an active layer of ground substructures of land road pavement. Analogy of construction of automobile and raił roads in relation to ground substructures of pavement allows us to analyze the problem jointly, without any typology divisions. Technology used for land constructions, standard conditions and technology regulations affect further parameters concerning the ąuality of ground substructures of pavements, as well as pavements of roads and particular types of roads. The methods of enhancing stability of land constructions and ąuality of ground substructures of road pave-ments, especially automobile roads where various reinforcing materials are used (including geotextiles) were discussed both analytically and in the context of practical results obtained from tests, which ultimately led to the formulation of measurement guidelines and program in the test polygon field consisting of models of road pavement substructures. The problem of constructing pavement substructures is essential for all types of roads; this study, however, focuses mainly on automobile roads, taking also raił roads into consideration. Characteristic features of constructing rail road pavements, as well as category and load properties of pavement caused the application of geotextiles only as a materiał separating particular layers of aggregates. The major part of the study consists of relation and analysis of the results obtained from measurements made in the test polygon field including models of pavement substructures of a land road reinforced with geotextiles. While searching for economical and construction--efficient solutions, it seemed necessary to make a series of field measurement tests for workability of a ground substructure with geotextiles layers. The entire measurement program was financed by the author. The results were the basis for recommendations concerning the use of geotextiles in the substructures of road pavements as an element reinforcing the ground layers of pavement substructure. To formulate the finał proposals concerning technological solutions and procedures on the use of geotextiles as an element reinforcing the substructure of car road pavement, an additional series of tests is reąuired for various types of geotextiles and sandy grounds with varying parameters of grain size.