Tytuł pozycji:
Symulacja komputerowa prowadzenia w torze i dynamicznych zachowań pojazdu szynowego
Symulacja komputerowa zjawisk dynamicznych pojazdów w ruchu stanowi dziś podstawową metodę w studiach rozwojowych, przy projektowaniu i ocenie jakości dynamicznobiegowej pojazdów szynowych. Kluczowe znaczenie ma tu model matematyczny pojazdu i jego otocze-nia odniesiony do definicji problemu do rozwiązania. Model ten jest automatycznie generowa-ny przez program komputerowy a jego podstawą jest zastępczy model fizyczny stworzony przez specjalistę. Przedstawiono schemat metodyczny pakietu programowego
in respect of the problem detinition is of vital importanCt, This model is automatically generated by a computer program, its foundation being an equiva. lent physical model created by a specialisL A functional block diagram of a programmin! package is presented, created for The computer simulation of the dynamical behaviour of vehicles in motion nowada)~ consti-tutes the fundamental method in design studies, development and evaluation ofthedy. namical and running quality of railway vehicles. In this process, the mathematical model~ the vehicle and its environment internal purposes by vehicle system dynamics specialistsina company involved in development and production of running gear for railway vehicles. AR exercise with-in the scope of an international benchmark announced by ERRI is briefly pre. sented, together with the result, compared to measurements under real conditions.