Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Oddziaływanie miedzy nawierzchnią drogi i kołem w obecności poślizgu bocznego

Tytuł:
Oddziaływanie miedzy nawierzchnią drogi i kołem w obecności poślizgu bocznego
Autorzy:
Konowrocki, R.
Bajer, C.
Data publikacji:
2007
Słowa kluczowe:
nawierzchnia drogi
transport szynowy
poślizg boczny
railway transport
wheel rolling
slip effects
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca dotyczy analizy dynamicznych zjawisk towarzyszących toczeniu koła po drodze (torze), przy jednoczesnym oddziaływaniu czynników wywołujących poślizg w kierunku prostopadłym do kierunku toczenia. Przypadki takie występują przy toczeniu się koła kolejowego po szynie na odcinkach prostych w przypadku oddziaływania wiatru oraz na łukach. Wystepowanie poślizgów bocznych przy jeździe na łukach spowodowane jest różnicą promieni krzywizny obu szyn i oscylacjami obrotowymi zestawu kołowego w płaszczyźnie toru. Na skutek ukośnego ustawienia płaszczyzn kół względem chwilowego kierunku toczenia dochodzi do bocznych poślizgów w strefie kontaktu koła z szyną. Oscylacje te mają niekorzystny wpływ zarówno na zużycie kół i szyn, jak i na otoczenie, ze względu na emisję hałasu. Otrzymane wyniki eksperymentalne pozwoliły na opracowanie modelu matematycznego zjawiska. Zaobserwowano dwuokresowy charakter drgań wywołany siłą boczną. Zbadano wpływ prędkości toczenia, siły nacisku oraz kąta między płaszczyzną toczącego koła a drogą na dwuokresowe drgania w kierunku osiowym koła.
The paper deals with dynamic phenomena wheel rolling over the road (track), with slip effectsin the lateral direction. They occur in rolling of the wheel on the straight rail in the case of wind load and on curves. The difference of curvature radiuses and rotatory oscillations of wheelset result in lateral slip. Slope wheel plane relating to temporal rolling direction results in slip oscillation in the contact between wheel and rail. They influence the wear and increase noise emission. Experimental results allowed us to elaborate the numerical model of the phenomenon. Double periodicity of the lateral motion of the wheel was observed. The influence of the rolling speed, the contact pressure and angle between the wheel plane and the road on vibrations was investigated.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies