Tytuł pozycji:
Analiza przebiegu hamowania samochodu z niesprawnym układem hamulcowym
W referacie przedstawiono wyniki badań drogowych i symulacyjnych hamowania samochodu osobowego z niesprawnym układem hamulcowym. Niesprawność polega na nierówności momentów hamujących kół prawej i lewej strony pojazdu. W badaniach drogowych wywoływano określoną nierówność momentów hamujących dla kół przednich, tylnych oraz jednocześnie dla obu osi. W celu zróżnicowania momentów hamujących, w obwodach hamulcowych tych kół zamontowano regulatory ciśnień. Wyniki badań drogowych w postaci przebiegów czasowych wybranych parametrów ruchu pojazdu porównano z wynikami symulacji komputerowych. Symulacje przeprowadzono z zastosowaniem wybranych programów do rekonstrukcji przebiegu wypadków drogowych: PC Crash, V-Sim. Przeanalizowano różnice pomiędzy wynikami badań drogowych i symulacyjnych.
The paper presents the results of the road research and computer simulations of the influence of asymmetrical brake moments on the car motion stability. Two programs: PC Crash and VSim were applied in simulations. The authors have considered the differences between road and simulation results.