Tytuł pozycji:
Zastosowanie paliwa etanolowego do zasilania silników o zapłonie samoczynnym
Zastosowanie biopaliw jest traktowane obecnie jako jeden ze sposobów zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko motoryzacji w skalach: lokalnej (emisja zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia) oraz globalnej (emisja gazów cieplarnianych). Szczególne nadzieje są wiązane ze stosowaniem paliw o dużej zawartości etanolu. W pracy przedstawiono właściwości ekologiczne unikatowego silnika o zapłonie samoczynnym na paliwo etanolowe E95 - model produkcji Scanii. Przedstawiono wyniki badań homologacyjnych silnika oraz wyniki badań symulacyjnych emisji zanieczyszczeń w centrum Warszawy. Stwierdzono możliwość bardzo znacznej poprawy stanu środowiska dzięki zastosowaniu paliwa etanolowego do zasilania autobusów komunikacji miejskiej, przykładowo nawet dziesięciokrotne zmniejszenie emisji globalnej cząstek stałych.
The use of biofuels is regarded at present as one of the means to reduce negative impact of the automotive on the environment, on the local scale (emission of the pollutants harmful to health) and global (emission of greenhouse gasses). Particular hope is attached to the use of fuels with high ethanol content. Work presents ecological properties of a unique Scania made, self ignition engine running on E95 bio ethanol fuel. Engine homologation (type approval) tests are presented as well as pollutants emission simulation tests in the centre of Warsaw. Possibility of a significant improvement, in the state of the environment, as a result of using bio ethanol fuels to run municipal buses, has been reported. Even ten-fold global decrease of particulate matter emissions is possible.