Tytuł pozycji:
Analiza wpływu prędkości na poziom powstrzymywania drogowych barier ochronnych
W pracy podjęto próbę rozwiązania problemu związanego z wpływem prędkości na stopień powstrzymywania drogowych barier ochronnych dla tych prędkości, które nie zostały uwzględnione w kryteriach badań zderzeniowych dotyczących pojazdu według normy PN-EN 1317. Ze względu na ograniczony zakres zmiennych (prędkość, kąt uderzenia i rodzaj pojazdu), przy których bada się bariery, nasuwa się pytanie, jak zmienią się podstawowe parametry funkcjonalne systemów dla innych prędkości, kątów uderzenia czy mas pojazdów.
The purpose of the paper is to present an attempt to solve the problem of the impact of velocity on the containment level of road traffic barriers for those velocities which were not included in the criteria of crash tests according to PN-EN 1317 standard. Due to a limited range of variables (velocity, angle of impact and the type of vehicle) for which traffic barriers are tested, the question arises: how the basic functional parameters of systems will change for other velocities, angles of impact and masses of vehicles. The conducted analysis shows that the number of levels of containment has been significantly reduced, because at velocities lower than those included in the standard there is no need to use such high levels of containment.