Tytuł pozycji:
Rozwój samochodów elektrycznych w Polsce według opinii przyszłych użytkowników
W artykule omówione są wyniki przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego badań ankietowych dotyczących zainteresowania mieszkańców polskich aglomeracji nabywaniem w perspektywie nadchodzących lat i eksploatacją samochodów elektrycznych. Badaniami objęto łącznie 370 wybranych losowo gospodarstw domowych. Wykorzystano wzór anonimowej ankiety badawczej pt. „Przyszłość samochodów elektrycznych”, opracowany przez INFAS A.G. i uzupełniony w wersji polskiej przez ITS. W każdym z wybranych gospodarstw, o udzielenie informacji poproszona była „głowa” rodziny w wieku przede wszystkim od 20 do 65 lat. Pytania i odpowiedzi dotyczyły m.in. posiadania i wykorzystywania oraz kryteriów dotychczasowych i przyszłościowych wyboru samochodów osobowych, wiedzy i postaw wobec elektromobilności, gotowości do ponoszenia kosztów związanych z zakupem samochodu elektrycznego, podatności konsumentów na oddziaływania o charakterze propagandowym, administracyjnym i ekonomicznym mogących wpływać na decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych.
The article discusses the results of the surveys conducted by Motor Transport Institute on the interest of the Polish agglomerations’ residents in acquiring and operating electric vehicles in the forthcoming years. The study included a total of 370 randomly selected households. An anonymous research questionnaire was used,entitled: "The future of electric cars," developed by INFAS AG and supplemented with the Polish version by ITS. In each of the selected households, the "head" of the family, aged mainly between 20 and 65 years, was requested to provide the information. The questions and answers were related to, among the others, the possession, operating and criteria for the current and future choice of passenger cars, the knowledge and attitudes towards electromobility, willingness to bear the costs associated with the purchase of an electric car, the vulnerability of consumers to the influence of propaganda, administrative and economic actions that may affect the decisions of acquiring electric vehicles.