Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prognozowanie wskaźnika stanu nawierzchni drogowych z zastosowaniem modeli stochastycznych

Tytuł:
Prognozowanie wskaźnika stanu nawierzchni drogowych z zastosowaniem modeli stochastycznych
Autorzy:
Batrakova, Angelika G.
Troyanovsky, Vladimir V.
Batrakov, Dmitry O.
Pilicheva, Maryna O.
Skrypnyk, Nataliia S.
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
Markov chains
pavement condition index
PCI
stochastic models
łańcuchy Markowa
modele stochastyczne
wskaźnik stanu nawierzchni
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule omówiono modele matematyczne prognozowania stanu sieci drogowej z zastosowaniem tzw. łańcuchów Markowa. Dane do obliczeń elementów macierzy przejścia pomiędzy stanami są uzyskiwane na podstawie oceny wizualnej oraz w wyniku pomiarów instrumentalnych. Zalecane jest przygotowanie zestawów danych w postaci tablic systemu zarządzania stanem nawierzchni drogowej sporządzanych na podstawie reprezentatywnej próby odcinków pomiarowych. Macierze przejścia pomiędzy stanami są tworzone w przedziałach czasu o długości jednego roku. W artykule przedstawiono także procedurę tworzenia macierzy przejścia na podstawie częściowo niepełnych zestawów danych, w których wykorzystano informacje o wcześniejszym stanie nawierzchni oraz wyniki pomiarów instrumentalnych, pozwalających na skorygowanie prognozowanych wartości. Uzyskana ostatecznie macierz uwzględnia nie tylko prawdopodobieństwo, lecz również prędkość przejścia pomiędzy stanami. Ponadto możliwe jest także przetwarzanie danych wejściowych z odpowiednich baz lub ich wykorzystanie przy zastosowaniu innego oprogramowania.
Mathematical models for prediction of road network condition based on the so-called Markov chains are presented in this article. The data for calculation of elements of the transition matrix from one condition to another are taken from visual evaluation as well as from instrumental reading. It is recommended to prepare data sets in the form of pavement management system data tables based on a representative sample of measuring sections. Discrete time intervals – of one year – are used when constructing the model of transition matrices. The procedure of forming Markov transition matrix with partially complete data sets is proposed also in paper. The basis of this procedure is information on the previous condition of the structure and the results of the instrumental evaluation, which enables correction of the predicted values. The final matrix takes into account not only the probability, but also the speed of transition from one condition to another. It is also possible to work with the initial data using appropriate databases or other software.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2021).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies