Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Most drogowy w Cigacicach przez rzekę Odrę w ciągu drogi krajowej S3 — stan obecny i perspektywy

Tytuł:
Most drogowy w Cigacicach przez rzekę Odrę w ciągu drogi krajowej S3 — stan obecny i perspektywy
Autorzy:
Kuczma, B.
Kuczma, M.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
konstrukcje zespolone stalowo-betonowe
trwałość mostów
mosty w Cigacicach
droga ekspresowa S3
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Obecnie użytkowany most drogowy przez rzekę Odrę w Cigacicach w ciągu drogi krajowej S3 został wybudowany w 1984 roku i wspaniale służy od 31 lat. Projektanci mostu, inżynierowie: Stefan Filipiuk, Wiesław Zawada i Józef Malinowski mogą być dumni ze swego dzieła. W 1997 roku podczas powodzi stulecia most był jedyną czynną przeprawą w zachodniej części Polski. W latach 1999 oraz 2008 przeprowadzono remont obiektu i jego obecny stan techniczny jest dobry. Ruch na moście jest wyjątkowo duży. Most ma 500 m długości i 11,5 m szerokości. W razie kolizji ruch może przejąć most wybudowany w 1925 roku przez słynną zielonogórską „Fabrykę Budowy Mostów oraz Konstrukcji Stalowych” Georga Beuchelta. Ten stalowy most jest zlokalizowany nieopodal, idąc około kilometra w dół rzeki Odry, w ciągu drogi powiatowej 1187F. Ta przeprawa jest jednak niebezpieczna, bowiem most wymaga generalnego remontu, na który powiat od lat nie posiada wystarczających środków. Paradoks polega na tym, że obecnie 90-letni, jednojezdniowy most Beuchelta z ruchem wahadłowym o szerokości 6,2 m i długości 390 m, nie będzie w najbliższym czasie rozbierany. Natomiast 31-letni most w ciągu drogi S3 zostanie wyburzony za kilka lat, oczywiście po uprzednim wybudowaniu obok nowego mostu. Parametry użytkowe, tj.: nośność i geometria przekroju poprzecznego istniejącego mostu nie spełniają europejskich wymagań dwujezdniowej drogi klasy S. Argument ten jest ostatecznym powodem przeznaczenia mostu do rozbiórki.
The road bridge that is used nowadays in Cigacice over the river Odra in the course of the national road S3 was built in 1984 and has effectively served for 31 years now. During the Millennium Flood in 1997, the bridge was the only one in use in the west part of Poland. In 1999 and 2008 the bridge was renovated and its current technical condition is good. The length of the bridge is 500 m, its width 11.5 m. The intensity of traffic on the bridge is high. Being part of the national (express) road S3,the bridge does not fulfil the present technical requirements, so it is planned that the bridge will be destroyed in the year 2017 in order to make place for a new one. It is hoped that this decision is an optimal one with respect to many aspects. An open question is if the bridge’s structure could be reused in the nearby Pomorsko, where the need for a bridge is urgent.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies