Tytuł pozycji:
Propozycja modyfikacji poprawki ΔGM uwzględniającej wpływ swobodnych powierzchni cieczy w obliczeniach ramion prostujących statek
W trakcie przechylania się statku ciecz, w zbiornikach/przedziałach zapełnionych częściowo, ulega przelaniu w kierunku burty przechyłu wywołując dodatkowe momenty przechylające zwiększające przechył statku. W sytuacja awaryjnych, zatopienia wnętrza kadłuba, dodatkowe momenty przechylające wywołane przelewaniem się wody w częściowo zatopionych przedziałach, mogą być podstawową przyczyną utraty stateczności przez statek. Artykuł przedstawia analizę stosowanej w obliczeniach stateczności statku metody uwzględniania wpływu przelewania się cieczy w przedziałach zapełnionych częściowo, w formie poprawki GM. Opisane są ograniczenia metody oraz zaprezentowano porównanie wartości rzeczywistych momentów przechylających od przelania się cieczy, z wartościami uwzględnionymi przez poprawkęGM. Przedstawione zostały sytuacje, gdy stosowanie poprawki ΔGM może prowadzić do błędnej oceny stateczności statku. Zaproponowano również metodę modyfikacji poprawki ΔGM mającą na celu ograniczenie występowania takich sytuacji.
In the tanks/holds partially filled by fluid (free surfaces), during the ship heel, part of the fluid is moving across the tank/hold. Fluid movement generate the additional heeling moment. In ship stability calculations this additional moment, is generally taken into account in the form of the ΔGM correction. The paper presents some problems occurring with this form of free surfaces correction. The limitations of the ΔGM method are described as well as a comparison of the real heeling moments caused by the fluid transfer with the values created using the ΔGM correction is presented. The paper introduces situations in which the usage of ΔGM method can lead to an incorrect assessment of the ships stability. The modification of the righting lever calculation with using the ΔGM is proposed.