Tytuł pozycji:
Problem wyboru charakterystyk lekkiego samolotu transportowego
Europe is one of the densely populated continents on Earth. A characteristic feature of the European air transport service market is co-existence of several and large communication centres performing trans-continental links and dense net of local links between the majority of small cities and tourist resorts. Europe is an exceptional area with unique properties favouring regional development of the air transport system of light aircraft with the use of small and medium airports. Europe has a huge partly unused potential of airports and landing grounds which can be the basis for creating a competitive travel offer around Europe by light passenger aircrafts. They can use less busy airports and adjusted and re-qualified landing grounds as well as natural landing fields. Operators and entrepreneurs interested in starting new air transport businesses report about missing modern aircrafts. The present paper shows the algorithm of optimal selection of the designing parameters of the aircraft and optimal division of different tasks among the aircraft of a non-homogeneous system. In order to illustrate the issues, the computational example based on the optimal selection of several basic designing parameters of the aircraft performing an established set of tasks and based on the determining of the optimal areas of specialization for the elements of the analyzed aviation fleet.
Europa jest wyjątkowym obszarem o unikalnych własnościach, sprzyjających rozwojowi regionalnego systemu transportu lotniczego samolotami lekkimi. Aby system taki mógł skutecznie konkurować na rynku transportowym musi być dobrze dopasowany do przewidywanego obszaru zastosowania a poszczególne samoloty powinny cechować jak najniższe koszty ich użytkowania. Ww. cechy zapewnia stosowanie odpowiednich metod projektowania kompleksowego całych systemów. W pracy omówiono zagadnienie optymalnego doboru wybranych parametrów konstrukcyjnych lekkiego samolotu transportowego oraz optymalnego podziału zbioru różnorodnych zadań pomiędzy samoloty niejednorodnego systemu. Dla zilustrowania zagadnienia przedstawiono przykład obliczeniowy polegający na optymalnym doborze kilku podstawowych parametrów konstrukcyjnych samolotu realizującego założony zbiór zadań oraz na wyznaczeniu optymalnych obszarów specjalizacji dla elementów analizowanego parku lotniczego.