Tytuł pozycji:
Spatial analysis of traffic accidents using geographic information systems: case study of the wilaya of Sétif (Algeria)
The road network of the wilaya of Sétif is facing problems with congestion and intense traffic, which calls for special attention to traffic detection. The aim of this study is to highlight the capabilities of GIS to identify areas where road accidents are frequent, to analyze their causes, and to guide the efforts of the authorities of the wilaya of Sétif to resolve this situation. Thus, we propose solutions and measures to improve road planning and effective traffic management. The spatial analysis of the phenomenon, which is based on a quantitative and descriptive analysis method using GIS, reveals that the national roads are the most exposed to road accidents, with an incidence of 56.69%, or 257 injuries and 35 total deaths for the year of 2022. This type of road network is heavily utilized, and the current statistical analysis of 515 accidents, compared to the years 2021 and 2020, shows an improving trend, which is worrying. The results highlight the urgent need for targeted interventions and strategic planning to improve road safety in the region. By using GIS technology, authorities can not only identify high-risk areas, but also develop data-driven policies that focus on infrastructure improvements and effective traffic management strategies to reduce the increase in accidents.
Sieć drogowa wilaya Sétif zmaga się z problemami zatorów i intensywnym ruchem, co wymaga szczególnej uwagi w zakresie wykrywania ruchu. Celem tego badania jest podkreślenie możliwości GIS w zakresie identyfikacji obszarów, w których wypadki drogowe są częste, analizy ich przyczyn i ukierunkowania wysiłków władz wilaya Sétif w celu rozwiązania tej sytuacji. W związku z tym proponujemy rozwiązania i środki mające na celu poprawę planowania dróg i efektywnego zarządzania ruchem. Przestrzenna analiza zjawiska, oparta na ilościowej i opisowej metodzie analizy z wykorzystaniem GIS, ujawnia, że drogi krajowe są najbardziej narażone na wypadki drogowe, z częstością występowania 56,69%, czyli 257 obrażeń i 35 zgonów ogółem w roku 2022. Ten typ sieci drogowej jest intensywnie wykorzystywany, a bieżąca analiza statystyczna 515 wypadków w porównaniu z latami 2021 i 2020 wykazuje tendencję wzrostową, co jest niepokojące. Wyniki podkreślają pilną potrzebę ukierunkowanych interwencji i planowania strategicznego w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego w regionie. Dzięki technologii GIS władze mogą nie tylko identyfikować obszary wysokiego ryzyka, ale także opracowywać polityki oparte na danych, które koncentrują się na udoskonaleniu infrastruktury i skutecznych strategiach zarządzania ruchem drogowym w celu zmniejszenia wzrostu liczby wypadków.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).