Tytuł pozycji:
Sprawność komunikacji miejskiej w warunkach funkcjonowania Systemu Zarządzania Ruchem w Białymstoku
Obszary śródmiejskie większości dużych i coraz częściej średnich miast funkcjonują w warunkach nadmiernego natężenia ruchu drogowego. Zarządcy dróg starają się walczyć z tym niekorzystnym zjawiskiem na wiele sposobów. Jednym z nich jest dostarczenie mieszkańcom skutecznej względem transportu indywidualnego alternatywy w postaci sprawnego transportu zbiorowego. Wśród najistotniejszych parametrów definiujących sprawny transport miejski (TM) wyróżnia się między innymi: prędkość jazdy, sprawność obsługi pasażerów na przystankach, punktualność czy częstotliwość. Na prędkość jazdy/przejazdu wpływa przede wszystkim płynność jazdy determinowane liczbą i długością zatrzymań. O ile liczba zatrzymań wynikająca z liczby przystanków jest wartością stałą, a czas obsługi pasażerów zależy od pory dnia, o tyle liczba i czas zatrzymań determinowane charakterystyką sieci drogowej i związaną z nią liczbą skrzyżowań i sposobem sterowania mogą być minimalizowane wdrażaniem efektywnych rozwiązań z zakresu Inteligentnych Systemów Transportu. W artykule przedstawiono wpływ wdrożenia systemu sterowania ruchem w Białymstoku z podsystemem nastawionym na poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego wyrażonego poprawą płynności jazdy i czasem przejazdu.
The article presents the impact of the implementation of the traffic control system in Białystok with a subsystem aimed at improving the functioning of collective transport expressed by the improvement of driving fluidity and travel time.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).