Tytuł pozycji:
Modelowanie przekształtnikowych napędów wielomaszynowych
Artykuł omawia możliwość modelowania matematycznego systemu wielonapędowego z wykorzystaniem algorytmów zmiennostrukturalnych. Przedstawione są podstawowe: właściwości, trudności i ograniczenia tego typu algorytmów. Dokładniej omówiony jest najtrudniejszy etap stosowania tego typu algorytmów, czyli obliczania napięć na gałęziach nie opisanych w danej chwili przez rozwiązywane numerycznie równania różniczkowe. W drugiej części artykułu przedstawiona jest implementacja algorytmu w programie modelującym platformę Stewarta będącą systemem zawierającym działające zgodnie trzy napędy przekształtnikowe. Uzyskane rezultaty potwierdzają efektywność modelowania tego typu systemów.
The article discusses the possibility of mathematical modeling of a multi-drive system using variable-structure algorithms. The basic properties, difficulties and limitations of this type of algorithms are presented. The most difficult stage of using this type of algorithms is discussed in more detail, i.e. calculating voltages on branches not currently described by numerically solved differential equations. The second part of the article presents the implementation of the algorithm in a program modeling the Stewart platform, which is a system containing three converter drives operating accordingly. The obtained results confirm the effectiveness of modeling this type of systems.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).