Tytuł pozycji:
Etyczne aspekty zarządzania z punktu widzenia rachunkowości w świetle teorii agencji oraz teorii interesariuszy
W dobie rozdzielenia funkcji właścicielskich oraz zarządzających prezentacja wyników działalności jednostki nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ stanowi podstawę do przeprowadzenia rozrachunku zarządzającego z właścicielem. Celem artykułu jest prezentacja zagadnienia zarządzania wyborami w rachunkowości, które to decyzje podejmują zarządzający jednostką, a które wpływają na organizację i tworzenie informacji dostarczanych interesariuszom jednostki. Dla przeprowadzenia rozważań wykorzystano teorie stosowane w naukach ekonomicznych: teorię interesariuszy oraz teorię agencji.
In the era of ownership and management separation, the presentation of financial results of an entity is of crucial importance. It serves as a fundament of management-owner financial settlement. The aim of the paper is to present the issues relating to choices made in accounting policy that are decided by management and that influence the way accounting information is created and disclosed in financial reports. Agency as well as stakeholder theories were used in order to present author’s deliberations about the importance of ethics.