Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ modernizacji oświetlenia zewnętrznego na potencjalny wzrost jasności nocnego nieba

Jednym z niepożądanych skutków ubocznych oświetlenia zewnętrznego jest wzrost jasności nocnego nieba. Zjawisko to powoduje poważne utrudnienia w prowadzeniu obserwacji astronomicznych. Ponadto negatywnie wpływa ono na to, jak ogół społeczeństwa postrzega nocne niebo, które jest dziedzictwem kulturowym ludzkości. Proces sukcesywnego zastępowania w oświetleniu zewnętrznym lamp wyładowczych źródłami LED może mieć znaczący wpływ na to zjawisko. W celu oceny ilościowej przeprowadzona została analiza wpływu źródeł LED na postrzeganą okiem jasność nocnego nieba. Wyniki wskazują, że większość źródeł LED prowadzi do postrzeganej zwiększenia jasności nieba w stosunku do lamp sodowych. Wyjątek stanowią źródła LED o CCT < 3000 K, które pozwalają zachować nocne niebo w stanie nie gorszym od obecnego.
One of the adverse effects of external lighting is the increase in the brightness of the night sky. This phenomenon causes serious difficulties in conducting astronomical observations. Furthermore, it negatively affects how society as a whole perceives the night sky, which is a cultural heritage of humanity. The process of progressively replacing discharge lamps in outdoor lighting with LED sources may have a significant impact on this phenomenon. In order to assess it quantitatively, an analysis of the impact of LED sources on the perceived brightness of the night sky was conducted. The results indicate that most LED sources lead to increase of a perceived brightness of the sky compared to sodium lamps. An exception is LED sources with CCT < 3000 K, which allow the night sky to be preserved in a state no worse than the current one.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies