Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Relacje między wynikami badań jakościowych a charakterystyką ilościową sytuacji na rynku transportowym

Tytuł:
Relacje między wynikami badań jakościowych a charakterystyką ilościową sytuacji na rynku transportowym
Autorzy:
Wagner, N.
Data publikacji:
2013
Słowa kluczowe:
rynek transportowy
koniunktura gospodarcza
zbiorczy wskaźnik koniunktury
złożony wskaźnik wyprzedzający
test koniunktury
transport market
economic conditions
summary indicator of economic
composite leading indicator
test economic
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Kryzysy gospodarcze stwarzają okazję do zweryfikowania poglądów na temat funkcjonowania gospodarki i charakteru wzajemnych związków między różnymi procesami i zjawiskami gospodarczymi. Pozwalają sprawdzić na ile stabilne są relacje między agregatami makroekonomicznymi oraz czy można mówić o typowych reakcjach na zjawisko recesji. W artykule skoncentrowano się na związkach między zmiennymi ilościowymi, stanowiącymi cykl referencyjny dla całej gospodarki i branży transportowej, oraz jakościowymi, będącymi wynikami badań przeprowadzanych przez GUS metodą testu koniunktury. Celem artykułu jest zweryfikowanie hipotezy o roli czynnika psychologicznego w opisywaniu oraz prognozowaniu koniunktury gospodarczej w odniesieniu do usług transportowych.
The article compares the results of tendency surveys in the area of transport with macroeconomic variables in Poland over the period 2003–2012. It analyzes co-movements between survey indicators expressing feelings about situation of enterprises and reference series. In the group of survey indicators there are: evaluation of general economic situation, demand for services, sale of services, general climate in services. The research period constitute years from 2003 until 2012. The correlation analysis was also conducted including a few fragmentary subperiods. Last years are ideal for verifying the hypothesis about the role of psychological factors that influence the state of the market. This article is looking for the co-movements between same qualitative and quantitative (reference) time series.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies