Tytuł pozycji:
Bezpieczeństwo systemu kolejowego vs uczestniczący w realizacji procesu transportowego
Zgodnie z zapisami Ustawy o transporcie kolejowym oraz Dyrektywy 2004/49/WE UE odpowiedzialność za bezpieczeństwo systemu kolejowego spada przede wszystkim na: zarządców infrastruktury, przewoźników kolejowych, producentów taboru, krajową władzę bezpieczeństwa będącą jednocześnie krajowym regulatorem transportu kolejowego ( w warunkach Polski jest to Prezes UTK), Ministerstwo Infrastruktury jako organ inicjujący i stanowiący prawo, między innymi, w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Również PKBWK (Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych) ma istotny wpływ na stan tego bezpieczeństwa. Każda z wymienionych wyżej instytucji ma swój wpływ na poziom bezpieczeństwa systemu kolejowego i nie sposób jest także analizować dane zdarzenie mając na uwadze udział w nim tylko jednego uczestnika kolejowego procesu transportowego. W referacie przedstawiona zostanie problematyka współzależności pomiędzy działaniami tych instytucji a poziomem bezpieczeństwa w realizacji procesu przewozowego w warunkach polskich.
According to the provisions of the Railway Transport Act and Directive 2004/49/EC EU, the responsibility for the safety of the rail system falls primarily on: infrastructure managers, railway carriers, manufacturer of rolling stock, national security authority, which is also a national regulator rail transport, (under Polish conditions it is the President of UTK), The Ministry of Infrastructure as the initiating and legislative body, inter alia, in rail traffic safety. Also PKBWK - State Commission on Railway Accident Investigation, has a significant impact on the state of this safety. Each of the aforementioned institutions has an impact on the level of safety of the rail system and it is not possible to analyze the event in view of the participation of only one railway participant in the transport process. The paper presents the problem of interdependence between the activities of these institutions and the level of safety in the implementation of the transport process in Polish conditions.