Tytuł pozycji:
Ocena oddziaływania kół staliwnych i kuto-walcowanych wagonów towarowych na tor i szyny
W pracy podano opis porównawczych badań kół kolejowych pod względem zużycia szyn. Ustawiając koła pod kątem nabiegania 1,5 stopnia symulującego zachowanie koła pojazdu w łuku. Badanie układu koło-szyna przeprowadzono na stanowisku EMS 60 (100 000 cykli każde koło) umożliwiającym przy ruchu posuwisto zwrotnym obciążanie tylko w jednym kierunku. Odpowiednie pomiary zużycia kół i szyn przeprowadzane były po 25 000, 50 000 oraz po 100 000 cyklach [1], [2]. Badania dynamicznego oddziaływania pojazdu szynowego na tor z falistym zużyciem przeprowadzono wyposażając wózek w koła staliwne i kuto/walcowane. Badania wykazały, że twardość kół nie jest parametrem decydującym o zużyciu i degradacji toru.
The description of comparative study of rail wheels in regard of rail track wear has been given in the paper. Fixing the wheels at an angle of attack 1,5 degree that simulates behaviour of vehicle wheel in the curve, the wheel/rail system study have been executed at EMS-60 unit (100 000 cycles per each wheel) enabling during reciprocating movement only one direction load. The corresponding measurement of wheel and rail wear have been run at the cycle of 25 000, 50 000 and 100 000. The study of dynamic interaction of rail vehicle on rail track of wavy wear has been run using car truck with cast steel wheels and forged-rolled steel wheels. It has been proved in the study that the wheel hardness was not a parameter that was responsible for rail track wear and degradation.