Tytuł pozycji:
Dwusilnikowy napęd bezpośredni dla pojazdów turystycznych
W referacie przedstawiono koncepcję układu napędowego bezpośredniego przewidzianego dla pojazdów turystycznych, osobowo – towarowych o masie całkowitej nie przekraczającej jednej tony. Napęd składa się z dwóch silników zamontowanych w koła napędowe pojazdu, oraz dwóch przekształtników tranzystorowych sterowanych przez jeden układ regulacyjny. W napędzie zastosowano silniki synchroniczne o magnesach trwałymi i o budowie odwróconej tzn. z wirnikiem zewnętrznym połączonym bezpośrednio z felgą koła. Omówiona została metoda sterowania jednym programem sterującym dwoma silnikami zasilanymi z dwóch falowników. Zaprezentowane zostały wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych układu.
This paper presents the concept of a direct drive system provided for a touristic vehicles, passenger – cargo, with a total mass not exceeding one tonne. The drive consists of two motors mounted in the vehicle drive wheels, and two transistor inverters which are controlled by one control system. The drive uses permanent magnet synchronous motor with reverse construction, with external rotor, that is connected directly to the rim of the wheel. The control method based on one control program for two inverters has been discussed. The simulation and experimental research of the system has been presented.