Tytuł pozycji:
Simulation studies and empirical research of particulate matter's emission in diesel engine powered by liquid alternative fuels
The paper shows selected results of simulation studies and empirical studies of determining emissions of PM in diesel engine powered by liquid alternative fuels. In the first stage of the thesis a facility and the test plan has been proposed, and then the effect of injection for emissions of PM has been examined. The test stand was the supercharged diesel engine Perkins type 1104C-E44TA. The study has been carried out at three angles of the fuel injection, indicated at work - A, B, C. Setting A is the factory setting of this parameter. Setting B will generate a delay fuel injection (approximately 5°TDP), and the setting C will generate acceleration fuel injection (approximately 5°TDP). The results of simulation studies and empirical studies are presented in the diagrams.
W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań symulacyjnych oraz badań empirycznych dotyczących wyznaczania emisji PM w silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym ciekłymi paliwami alternatywnymi. W pierwszym etapie artykułu zaproponowano obiekt i plan badań, a następnie zbadano wpływ zmiany kąta wyprzedzenia wtrysku badanego paliwa na stężenie PM w spalinach. Stanowisko do badań bazowało na doładowanym silniku o zapłonie samoczynnym marki Perkins typu 1104C-E44T. Badanie te realizowano przy trzech kątach wyprzedzenia wtrysku paliwa oznaczonych w pracy - A, B, C. Ustawienie A kąta wyprzedzenia wtrysku to ustawienie fabryczne tego parametru. Ustawienie B będzie powodowało późniejszy wtrysk paliwa (o ok. 5°OWK), a ustawienie C wtrysk wcześniejszy o ten sam kąt. Wyniki badań symulacyjnych i empirycznych zestawiono na wykresach.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018).