Tytuł pozycji:
Planning of railway infrastructure development in combination with the construction of an integrated periodic train timetable
Cybersecurity has become an essential aspect of the modern world, and its importance extends to various sectors, including railway transport. Particularly noteworthy is cybersecurity in systems and products that directly impact rail traffic safety. For such solutions, it is necessary to develop a common approach to cybersecurity management to ensure adequate resistance of the product to intentional or unintentional attacks from the outside, covering all stages of the product's cycle. The article focuses on presenting the issue of cybersecurity in the railway sector, presents the differences in the understanding of functional safety and cybersecurity, discusses the technical standard defining the process of cybersecurity management during the life of railway products, and presents the process of cybersecurity risk analysis proposed in this technical standard. Moreover, it is worth noting that the article presents the author's methodology for determining the SL-T vector. In addition, the article presents the author's methodology for determining the SL-T vector.
Artykuł analizuje znaczenie powiązania planowania rozwoju infrastruktury kolejowej z wprowadzaniem zintegrowanych cyklicznych rozkładów jazdy. W kontekście rosnących kosztów inwestycji i eksploatacji infrastruktury transportowej, odpowiednie planowanie jest kluczowe dla optymalnego wykorzystania środków publicznych. Celem artykułu jest przedstawienie, jak planowanie rozwoju infrastruktury kolejowej może być skutecznie powiązane z wdrażaniem zintegrowanych cyklicznych rozkładów jazdy, co ilustrują przykłady z Niemiec i Austrii. Autor analizuje studialne opracowania z tych krajów, aby pokazać, w jaki sposób zintegrowany cykliczny rozkład jazdy może poprawić atrakcyjność transportu kolejowego, zapewniając regularność i łatwość przesiadek. W badaniach przedstawiono porównanie różnych rozkładów jazdy oraz ich wpływu na funkcjonowanie systemów kolejowych. Przeanalizowano też studia przypadków z Niemiec i Austrii, gdzie zastosowano teoretyczne założenia w praktyce. W obu przypadkach procesy konstrukcji rozkładu jazdy oraz planowania rozwoju infrastruktury były procesami iteracyjnymi, składającymi się z kilku etapów. Istotną rolę odgrywały procesy szerokich konsultacji z interesariuszami branżowymi, a także władzami centralnymi i lokalnymi. Wyniki wskazują, że wdrożenie zintegrowanego cyklicznego rozkładu jazdy skraca czas podróży oraz zwiększa liczbę pasażerów, co zaobserwowano zwłaszcza w Szwajcarii w projekcie „Bahn 2000”. Analizy strategiczne koncentrowały się na identyfikacji niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych, a w szczególności likwidacji i zapobieganiu powstawania wąskich gardeł na sieci kolejowej. Wnioski z artykułu sugerują, że planowanie rozwoju infrastruktury w powiązaniu z konstrukcją strategicznego zintegrowanego cyklicznego rozkładu jazdy jest kluczowe dla optymalizacji systemów kolejowych, co zwiększa na ich atrakcyjność i konkurencyjność. Zastosowanie analogicznej metodyki powinno być rozważane w planowaniu rozwoju infrastruktury kolejowej.