Tytuł pozycji:
Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku
Artykuł prezentuje urbanistyczne podejście do modelowania i planowania rozwoju miast, ze szczególnym uwzględnieniem Lublina jako studium przypadku. Badania nad modelami przestrzennej struktury miasta mają kluczowe znaczenie dla skuteczności i efektywności decyzji urbanistycznych i polityki przestrzennej. W ramach badań przeprowadzono analizę urbanistyczną Lublina, aby określić kluczowe elementy i relacje tworzące jego miejski układ. Celem naukowym pracy jest modelowa interpretacja struktury przestrzenno-funkcjonalnej Lublina, nazwanej za Zuziakem konstrukcją urbanistyczną, jako propozycja potencjalnego narzędzia ułatwiającego sterowanie rozwojem miasta. W badaniach wykorzystano klasyczne metody stosowane w urbanistyce i architekturze, ale inspirowano się na poziomie idei logiką algorytmów upraszczających sieć drogową, zachowujących jej właściwości typologiczne. Zinterpretowano zatem na przystępny język różnego typu warstwy, informacje i dane przestrzenne, które ostatecznie przedstawiono w postaci konstrukcji urbanistycznej składającej się z węzłów miejskości i korytarzy rozwoju. Głównym wnioskiem z badań jest stwierdzenie, że czytelny model (plan/schemat/graf) miasta może stać się przydatnym narzędziem do kształtowania wysokiej jakości środowiska zurbanizowanego szybko reagującego na nowe wyzwania.
This paper presents an urban approach to modelling and planning the development of cities, with particular focus on Lublin as a case study. Research into models of the spatial structure of a city is crucial to the effectiveness and efficiency of urban planning decisions and policies. The study analysed Lublin to identify the key elements and relationships that make up its urban layout. The scientific objective of the study is a model interpretation of the spatial and functional structure of Lublin. Following Zuziak’s example, it was called the urban structure, and it will be analysed as a proposal for a potential tool to facilitate the control of city development. The research used classical methods applied in urban planning and architecture but was inspired at the by the logic of algorithms simplifying road networks and preserving their typological properties. Thus, different types of layers, information and spatial data were translated into an accessible language and were finally presented in the form of an urban design, consisting of urbanity nodes and development corridors. The main conclusion of the research is that an intelligible model (plan/scheme/graph) of the city can become a useful tool for shaping a high-quality urbanised environment that responds quickly to new challenges.
[1a] Badania zostały przeprowadzone w ramach „Politechnicznej Sieci VIA CARPATIA im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego” finansowanej z dotacji celowej Ministra Edukacji i Nauki, działanie „Po sąsiedzku - międzyuczelniane staże badawcze”, nr umowy NN-1450-60/23.
[1b] The research was carried out within the framework of the ‘VIA CARPATIA Polytechnic Network named after President Lech Kaczyński of the Republic of Poland’, financed from a specific grant of the Minister of Education and Science, action ‘Po sąsiedzku – interuniversity research traineeships’, contract no. NN-1450-60/23
[2] Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).