Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Umowa przewozu w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy

Tytuł:
Umowa przewozu w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy
Autorzy:
Orzeł, A.
Bujak, A.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
międzynarodowy transport drogowy
prawo
umowa przewozu
CMR
przewoźnik
international road transport
law
contract of carriage
haulie
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przesłanki wynikające z Białej Księgi Transportu z 2011 r. skierowane są ku jednolitości prawa unijnego dotyczącego transportu. W artykule przedstawiono części wspólne wynikające z prawa międzynarodowego, unijnego i krajowego, które obowiązują przewoźników drogowych. W pierwszej części omówiono istotę umowy przewozu oraz prawa i obowiązki z niej wynikające. W części drugiej przedstawiono najczęstsze błędy jakie występują w umowach dotyczące: charakteru podmiotu, kar umownych oraz ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika. Umowy o przewóz rzeczy mają charakter konsensualny, a zatem nie wymagają dla swojej ważności formy pisemnej, co spotyka się z praktycznym wykorzystaniem w obrocie międzynarodowym. Brak formy pisemnej stwarza problemy interpretacyjne, dlatego tak istotna z punktu logistyki jest transparentność i łatwość stosowania klauzul prawnych. W opracowaniu przedstawiono teoretyczne uwarunkowania prawne z odniesieniem do zapisów w umowach przewozu jak również mające swoje uzasadnienie w orzeczeniach sądowych.
The premises arising out of the White Paper on Transport 2011 aim at standardization of EU law on haulage. The following article presents common provisions of international, EU and national law binding for road hauliers. In the first part of the following article the essence of a contract of carriage as well as its rights and obligations are presented. The second part of the article demonstrates the most common mistakes that may be found in contracts concerning: the character of a subject, contractual penalties and the limitation of liability of a haulier. Contracts of carriage of goods are consensual, thus to be valid they do not have to be in a written form, thanks to which they may be practically used in international trade. The lack of a written form of a contract may be a source of interpretative problems, which is why from a logistic point of view the transparency and effective implementation of the provisions is so important . The following paper presents theoretical legal conditions with the reference to the provisions of contracts of carriage and being legally justified by court decisions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies