Tytuł pozycji:
Współczesny uniwersytet w obliczu zmian. Problemy kształcenia na kierunku Gospodarka Przestrzenna na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego
Na marginesie wielu procesów i zmian zachodzących w gospodarkach i społeczeństwach w toku dziejów zawsze obecny był głos elit intelektualnych stawiających kwestię szczególnej instytucji, jaką jest uniwersytet. Dokonujące się aktualnie zmiany w szkolnictwie wyższym, których wszyscy jesteśmy świadkami, a także uczestnikami skłaniają do szczególnie uważnego zastanowienia się nad ciągle żywym pytaniem o ducha uniwersytetu. Ze spektakularnym skokiem ilościowym (niemal pięciokrotny wzrost liczby studentów), jaki dokonał się w ostatnim dwudziestoleciu w szkolnictwie wyższym, nie idzie w parze – niestety – skok jakościowy. Jako akademicy obserwujemy wyraźny spadek poziomu motywacji studentów, ich merytorycznego przygotowania, a w końcu ich stosunku do kształcenia. Uniwersytety zmieniają swoje infrastrukturalne oblicza, stają się lepiej wyposażone, wygodniejsze, ładniejsze, a przy tym jednocześnie coraz rzadziej czuć w nich ducha nauki, wiedzy, a wreszcie – kształtującej przez wieki ich genius loci – relacji uczeń-mistrz.
The article concentrates on the problem of implementation of Bologna process into the Polish reality. Authors underline a few problems: changing role of universities in knowledge-based economy; unexpected weaknesses of new education policy and relation between students and scientists. This article also presents the experience of the University of Warsaw in the education of Spatial Economy.