Tytuł pozycji:
Kształcenie studentów informatyki w laboratorium FPGA
W artykule przedstawiono propozycję zadania laboratoryjnego dotyczącego układów FPGA na poziomie drugiego roku studiów informatyki. Propozycja ta została poprzedzona badaniami ankietowymi preferencji u pracodawców. Pokazała ona jak ważna jest umiejętność wyobrażenia sobie struktury wynikającej z kodu behawioralnego oraz zdolność samodzielnego radzenia sobie z problemami w kodzie. Wyniki wskazują natomiast na małe znaczenie dokumentacji i formalizmu kodu. Zadanie polega na wygenerowaniu efektu spadającego śniegu i wyświetleniu go na monitorze podłączonym do płytki z układem Xilinx Spartan 3.
In this paper a laboratory exercise for FPGA teaching for the second-year students of computer science is presented. It is mainly focused not on a global FPGA companies but rather on a small/medium business profile. This proposal was preceded by a survey research. The authors decided to use two methods, polling and direct talks, for the purposes of consultation with local industrial market. A survey was conducted among employers to recognize what kind of skills were the most useful in that context. It shows that the most important skills are the possibility to picture a structure from a behavioral code and a possibility to cope with real problems unassisted. Documentation and sophisticated means of specifying and coding a task are the least required. The proposed laboratory exercise concerns a falling-snow effect on a Xilinx Spartan3 device. The possibility of teamwork in solving the problem is an additional observed beneficial effect. It seems to be quite attractive for students and achieves its teaching goals.