Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mechanical and corrosion behaviour of hot stamped 22MnB5/Usibor 1500 steel alloy Yb:YAG continuous fiber laser weldments

Tytuł:
Mechanical and corrosion behaviour of hot stamped 22MnB5/Usibor 1500 steel alloy Yb:YAG continuous fiber laser weldments
Autorzy:
El-Aziz, A. M.
Sharaf, W.
Drechsel, J.
Exner, H.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
stale
22MnB5
spawanie
laser włóknowy
tłoczenie na gorąco
korozja
steel
fiber laser welding
hot stamping process
corrosion
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The hot stamped 22MnB5/Usibor 1500 is one of the best steel alloys used today in the car manufacturing industry. Therefore, the welding and their effect on the properties of this alloy is the study concern for the application. The aim of this work is to investigate and compare between the metallurgical, mechanical, and corrosion behavior of butt welding of 22MnB5 without Al/ Si layer and with Al/Si layer (Usibor 1500) steels. The welding was carried out byYb:YAG continuous fiber laser with material thickness 1.0 mm. The welding bead slightly increases with the increase of laser welding velocity. The heat affected zone (HAZ) width isinversely proportionate to the laser welding velocity. AlthoughUsibor 1500 steel undergoes a martensite structure, however its structure in the HAZ and fusion line is dependent on laser welding velocity. Higher ferrite content was observed in the HAZ with higher laser velocity. The hardness distribution was signifi cantly affected with the changes in the microstructure. Electrochemical corrosion testing was used to evaluate the corrosion behaviour of the welded workpieces. The welded material is more susceptible to pitting than the un-welded material. Higher corrosion resistance was obtained in case of coated than rather uncoated workpieces.
Tłoczona na gorąco stal 22MnB5/Usibor 1500 jest jednym z najlepszych stopów stosowanych dziś w branży motoryzacyjnej. Spawanie tych stali oraz zrozumienie wpływu spawania na ich właściwości jest kluczowe. Celem pracy jest zbadanie i porównanie zachowania doczołowo spawanej stali 22MnB5 bez warstwy Al/Si i stali Usibor 1500 z warstwą Al/Si. Spawanie wykonano za pomocą lasera włóknowego Yb:YAG pracującego w reżimie pracy ciągłej z użyciem materiału o grubości 1,0 mm. Grubość spoiny lekko rośnie wraz ze wzrostem prędkości spawania. Szerokość strefy wpływu ciepła jest odwrotnie proporcjonalna do szybkości spawania. Mimo, iż stal Usibor 1500 wykazuje strukturę martenzytyczną, jej struktura w strefie wpływu ciepła oraz linia wtopienia zależy od szybkości spawania. Wyższą zawartość żelaza zaobserwowano w strefie wpływu ciepła przy zastosowaniu większej szybkości spawania. Rozkład przestrzenny twardości uległ znacznemu zróżnicowaniu w związku ze zmianami w mikrostrukturze. Do oceny zachowania korozyjnego spawanych detali użyto elektrochemicznych badań korozyjnych. Spawany materiał jest bardziej podatny na wżery niż materiał niespawany. Wyższą odporność korozyjną stwierdzono w przypadku detali z warstwą Al/Si.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies