Tytuł pozycji:
Potencjał amoniaku jako paliwa do silników spalinowych
W ostatnich latach coraz częściej dostrzegane są zalety amoniaku jako bezwęglowego paliwa przyszłości. W artykule opisano i porównano podstawowe właściwości fizykochemiczne amoniaku z analogicznymi właściwościami innych paliw. W szczególności, przeprowadzono analizę właściwości istotnych z punktu widzenia stosowania amoniaku jako paliwa do tłokowych silników spalinowych. Omówiono problemy związane ze stosowaniem amoniaku jako paliwa zarówno do silników o zapłonie iskrowym jak i samoczynnym. Wskazano niektóre sposoby rozwiązywania wyzwań dotyczących zwłaszcza trudnego procesu zapłonu i spalania amoniaku w komorach spalania silników. Zwrócono uwagę na zalety amoniaku i jego potencjał w zakresie ograniczenia ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, równocześnie dokonując analizy przyczyn powstawania szkodliwych zanieczyszczeń podczas spalania amoniaku w silniku spalinowym.
In recent years, the advantages of ammonia as a carbon-free fuel of the future have been increasingly recognized. This paper describes and compares the basic physicochemical properties of ammonia with analogous properties of other fuels. In particular, an analysis of the properties relevant to the use of ammonia as a fuel for internal combustion engines was carried out. Problems associated with the use of ammonia as a fuel for both spark-ignition and compression-ignition engines are discussed. Some of the ways of solving the challenges regarding, in particular, the difficult process of ignition and combustion of ammonia in engine combustion chambers are indicated. The advantages of ammonia and its potential to reduce greenhouse gas emissions are highlighted, while analyzing the causes of harmful pollutants when ammonia is combusted in an internal combustion engine.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).