Tytuł pozycji:
Wpływ obecności związków organicznych na zapach panujący wewnątrz kabiny samochodów osobowych
W pracy przedstawiono wyniki badań jakości powietrza w kabinach pięciu nowych samochodów. Ocenę jakości powietrza prowadzono na podstawie analizy lotnych związków organicznych (LZO), emitowanych przez elementy wyposażenia kabiny oraz oceny zapachu panującego w kabinie samochodu. Badaniom poddano samochody nowe w niedługim czasie po ich wyprodukowaniu. Próbki powietrza pobierano i zatężano w jednym kroku w warunkach statycznych z wykorzystaniem adsorbentów stałych, a następnie poddawano desorpcji temperaturowej i analizie metodą chromatografii gazowej z równoczesną detekcją płomieniowo-jonizacyjną i detekcją mas. Po zakończeniu pobierania próbek w każdym samochodzie dokonano oceny zapachu metodą sensoryczną. Zastosowana metodyka pozwoliła na określenie całkowitego stężenia LZO w każdym samochodzie, identyfikację głównych zanieczyszczeń powietrza oraz porównanie stężenia związków organicznych w różnych samochodach. Możliwe było ponadto określenie charakterystyki zapachu, obejmującą intensywność i opis rodzaju zapachu. Przedstawiono porównanie intensywności zapachu i całkowitego stężenia związków organicznych w kabinie nowego samochodu. Przedstawione sposób prowadzenia badań stanowi kompletne studium oceny jakości powietrza w kabinie nowego samochodu.
In present work the results of the air quality investigation in the cabins of five new cars is presented. Air quality assessment was carried out both on the basis of the analysis of volatile organic compounds, emitted by elements used to equip vehicle interior and odour characteristics in car cabin. New vehicles soon after their manufacturing date were under study. Air samples were collected and concentrated in one step in static conditions with the use of solid adsorbents, then thermally desorbed, and analysed by gas chromatography with simultaneous flame-ionization detection and mass detection. After sample collection odour evaluation was performed in each vehicle. Methodology applied allowed to determine total volatile organic compounds concentration, identification of the main air pollutants and comparison of the concentration of organic compounds in different vehicles. Moreover, it was possible to determine the odour characteristics, including an intensity and odour description. An intensity and total volatile organic compounds concentration comparison in each vehicle under study was presented. The research methodology presented is a completed study on air quality inside new vehicle’s cabin.