Tytuł pozycji:
Electronic system and signal processing in torque-meter interface of switched reluctance motor drive laboratory test bench
The article aims to present – from a functional point of view – the key solutions of an automated laboratory stand for testing a switched reluctance motor drive. Particular emphasis was placed on one of the proprietary modules of this stand: the dedicated interface of the FUTEK TRS705 torque meter. In this respect, the physical layer and the most important algorithms are discussed. The concept of building a research test bench that will be able to collect information about the basic relationships of a given specimen in an automated and – at the same time – in precise manner is important since fundamental phenomena: generation of electromagnetic torque and an electromotive force are characterized by significant nonlinearities that must be taken into account in the motor models. Hence the issues presented in the article (precise, open torque meter interface) can be considered and useful in a much broader (generic) context, constituting a contribution to solutions in electric drive. The presented methods and system solutions were verified experimentally along with the final presentation of the results of the station operation.
Artykuł ma na celu przedstawienie -- z funkcjonalnego punktu widzenia -- kluczowych rozwiązań zautomatyzowanego stanowiska laboratoryjnego do badania silnika reluktancyjnego przełączalnego. Szczególny nacisk położono na jeden z autorskich modułów tego stanowiska tj. dedykowany interfejs momentomierza przelotowego marki FUTEK TRS705. W tym zakresie omówiono warstwę fizyczną, jak i najważniejsze algorytmy zaimplementowane w programie systemu wbudowanego. Koncepcja opisywanej budowy stanowiska badawczego, które w sposób zautomatyzowany i zarazem precyzyjny będzie mogło zebrać informacje o podstawowych relacjach danego egzemplarza silnika jest bardzo istotna z perspektywy rozwoju algorytmów sterowania -- w szczególności tych wykorzystujących model referencyjny. Fundamentalne zjawiska: generowania momentu elektromagnetycznego oraz wytwarzania siły elektromotorycznej charakteryzują się w silniku SRM istotnymi nieliniowościami, które powinny być uwzględnione w jego modelach obwodowych. Stąd, przedstawione w artykule zagadnienia mogą być rozpatrywane i użyteczne w znacznie szerszym kontekście. Co istotne, przedstawione metody i rozwiązania układowe zweryfikowano eksperymentalnie wraz z końcowym przedstawieniem rezultatów działania stanowiska.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2025).