Tytuł pozycji:
Technologie łączenia wysokowytrzymałych blach stalowych dla motoryzacji
Łączenie podzespołów karoserii samochodowej jest jednym z krytycznych elementów umożliwiających redukcję jej masy. Nowoczesne technologie łączenia blach ze stali wielofazowych o wysokiej wytrzymałości i plastyczności są ściśle powiązane z nowoczesnymi technologiami kształtowania plastycznego. Połączenie tych dwóch technologii pozwala na efektywne wytwarzanie podzespołów o zaawansowanych parametrach użytkowych i estetycznych. Nowe składy chemiczne stali wielofazowych wymagają jednak pewnej modyfikacji parametrów spawania i zgrzewania oraz decydują o większym znaczeniu nowych, hybrydowych technologii łączenia.
Joining the individual components of body structures is one of the critical elements which enable their weight reduction. The advanced technologies of joining multiphase steel sheets of high strength and plasticity are strictly related to modern metal forming technologies. The combination of these two technologies enables the efficient production of car modules of advanced functional and aesthetic parameters. However, new chemical compositions of multiphase steels require some modifications of welding and spot welding parameters, as well as accelerate the use of new, hybrid joining technologies.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).